Medisch en Verzorging blog

Goede voornemens voor 2021

Op het einde van elk jaar proberen veen mensen te reflecteren over het afgelopen jaar. Ze proberen te bedenken wat de leuke en minder leuke momenten waren, maar ook welke punten beter hadden gekund. Een nieuw jaar voelt voor velen als een nieuwe kans. Zodoende gaat een nieuw jaar meestal gepaard met goede voornemens. Zo ook heeft dit proces zich eind 2019/begin 2020 voorgedaan. Items die vaak op een goede voornemens lijstje staan zijn afvallen, stoppen met roken, meer gaan sporten en de familie meer bezoeken. Sinds de corona-crisis is het voor velen echter moeilijker geworden om deze goede voornemens vol te houden. In deze blog bespreek ik een aantal goede voornemers en bespreek ik tips voor het komende jaar.

Afvallen

Mocht afvallen op je lijstje met goede voornemers hebben gestaan, dan vind ik het erg knap als dit doel ook behaald is. De meeste mensen hebben namelijk tijdens de crisis door stress, verveeldheid en een gevoel van eenzaamheid hun heil gezocht in het eten en zijn zodoende juist aangekomen. Nu de feestdagen eraan komen is de kans groot dat dieetplannen in de maak het raam uit worden gegooid en het nieuwe jaar als een nieuwe start voor dit plan wordt gezien.

Toch is het belangrijk om nu al over dit doel na  te denken. Het veranderen van een voedingspatroon, een dieet, is namelijk niet iets wat je op de ene op de andere dag kan veranderen en ook de verwachting moet hebben dat je dit op lange termijn kan volhouden. Zodoende is het belangrijk om langzaam goede gewoonten in je routine te verwerken. Probeer bijvoorbeeld voldoende water te drinken en te matigen met koffie en alcohol. Iedereen begrijpt dat je deze verandering niet zomaar kan maken, dus doe het in stapjes. Probeer er eerst 1 dag in de week aan te denken en ga zo elke keer een stapje verder. Zo bouw je een routine op die langer volte houden is dan een rigoureus dieet met jojo-effect als gevolg. 

Roken

Ook het stoppen met roken is niet iets dat zomaar kan gebeuren. Dit is een proces wat je redelijk langzaam aan moet pakken, zeker doordat je lichaam afhankelijk is geworden en gaat vragen naar bepaalde stoffen. Vind je het moeilijk om de discipline zelf op te brengen, probeer dan een hulpmiddel te kopen. Champix kopen kan bijvoorbeeld via Apotheekonline.net. Dit middel helpt je hersenen minder zin in nicotine te krijgen en zodoende de trek in een sigaret te verminderen.

Reacties zijn gesloten.